Monday, February 25, 2013

Perubahan,We,Polite,ketenangan~

1st things first~ PERUBAHAN.

Assalamualaikum~~ 
Selalunye orang x selesa dengan perubahan..x kira la perubahan dari segi ape pon..manusia nih perlukan evolusi untuk transform diri sendiri untuk menjadi lagi terbaik..Lately ni aku seda yang aku pon sebenanye nk juga buat perubahan and alhamulillah aku menjadi lebih baik dari sebelum ni..mudah mudahan Allah kekalkan perubahan aku ni sampai Hujung Nyawa.. Aku langsung x bermaksud nak membuat orang tidak selesa dengan perubahan aku..sama sekali TIDAK ok..Perubahan yg aku buat pon x lah sebesar mana..cuma perlu menjadi Umat islam yg lebih istiqomah.taat dan redha dengan apa jua yang berlaku...kadang kadang kita ni leka sangat sampai orang berubah pon kita x sedar...bila kita dah start muhasabah diri baru kita tahu sejauh mana kita update pemikiran kita ..kita x boleh tunggu org datang ubah kita~org hannya boleh bg semangat~perubahan tu sendiri punye action lah`tetapi ramai org bila buat perubahan arah kebaikan dia rasa malu....sebab ATITUDE orang sekeliling yg selalu MENGANJING bahasa kasarnya..mengejek bahasa sopannya..bhahahah .aku pon menghadapi situasi yg sama...Biasa lah..perubahan yg baik tu msti la ade cabaran sikit..Allah menguji sebenarnya sejauh mana kita taat kpada dia..sebab tu dia hantar orang yang perangai cenggini kat kita...kita pula kalau malu tak tentu arah mesti akan tewas..sebelum ni aku penah tewas beberapa kali disebabkan malu kene Bahan ngan Manusia cenggini^^ istimewanya mereka didatangkan bersama semangat yg sangat MEMbara nak memalukan aku...tapi..sekarang ni aku Mencuba dan insyaallah ini adalah percubaan yang akan membuahkan hasil..DULU aku malu kat org sekeliling ,TAK malu kat Allah...tapi sekarang insyaallah aku malu KEPADA Allah dan MALAS nk peduli org sekeliling~ini x CLICHE ok...Insyaallah Perubahan ini akan Kekal abadi ...Mohon Allah Izinkan~~aminnnnnn


2nd things~WE?

Secondly pasal WE nih~~
Bile teringat atau terlintas dua gabungan huruf ni aku selalu gelak sendiri n aku dah buat keputusan bahawa kau nk menaip pasal ni..well..nk mula dari mana ntah....ok lah....selalunye bagi sesape yang ade kampung halaman mesti ramai penduduk di kalangan makcik2 kan??haaa...lagi2 bila ade kenduri...mesti makcik2 sekalian berkumpul...nak2 pulak kenduri kawen...lpas tu nampak jer perempuan x kire lah anak sape pon ..dorg akan tanye lebih kurang cenggini "hah...hat ni bila pulak??(bahasa kampung saya)" aiseymennn ni part paling malas nk berdepan...x jawab kang isss..x elok pulakkkk...lastly the answer will be like this"lambat lagi tokkkk" its seems tiring nk jawab same answer...my mom said before if nk tutup mulut mereka "hang pi lah cri jodoh hang" hamboiiii macam la mcam dok pilh sayoq....jantan laa ni bukan suma sesuai ngan kita...kan??actually......aku nk mengaku ..x taw la wether jodoh or bodoh but its still keep playing on my head~rse jeles tuh akan timbul bila ade jer membe2 yg jodoh da sampai...kawen,tunang blabla   .Im not ready to announce,introduce my Dato to my closest people..even my family..kekadang my Dato ade jugak tanye pasal bende yg sangat siries nih but aku watlek n jawab camnih.. 'WE??' ...Dato always nk berucap pasal this 'things' and i just keep on playing around sampai muka toya dia bertukar jadi huduh  seperti monyet yg disimbah acid~bhahahah.He's not my confirm things tho..so im not ready and i REFUSE to announce about this..Dato is such an understanding person plus he knows me well..so he wont ask me the things y i wont do this,do that..he just silence...nampak tak aku QC??....ok enough about this bored things.... what next???


3rd things~ POLITE.

ok third thing...polite???ape rase kalo suddenly ade org yg da hari2 korg jumpe,,,,before this dia seorang yg selalu berborak but after that die keep silence without no reason...die buat mcm x endah ke org...x ckp melain kan ade bnde penting~~my feeling are terribly shutdown for this kind of things~so i decide i x an tegur dia sebab saye tidaklah berasa HAMAK pon...jgn belagak kalo kau kurang ilmu..tanye...aku x suke ckp blakang....jgn sebab kau tua kau ingat semua org akan pi melutut kat kau...if u like people being polite with u y should you show them ur POLITENESS???hahahahaha sekati jerrrr....im the people who flexible n kawan ngan sesiapa sahaja but dont take too much advantage  ok??NANTI ORG BENCI..



4th things~ KETENANGAN.

forth thing and probably will be the last things...korang penah rase tenang??? well...aku penah rase tenang tp lpas solat jer la...cube nk bertenang tapi susa sgt tak taw knp...faktor2 yg menimbulkan kemarahan adah faktor mengapa aku gagal mengawal kemarahan dan gagal menjadi tenang..semoga Allah membantu aku dalam kes ini....makan tahun sungguh nk selesaikan...ape pon aku harap aku dapat menyelesaikan masalah ketenagan aku ini secepat mungkin.............




p/s=QC merujuk kepada kuin kontrol...
have fun read this ..NO OFFEND see yaaa

No comments:

Post a Comment