Wednesday, September 29, 2010

rAyE YanG PeRtAmE TaNpE...



raye taon ni raye pertame tanpe tokwan.
memandangkan raye sebulan..so sebulan la rse sepi...
kalo x yg kelam kabot nk baka lemang,buat ktupat,isi duit raye dlam sampol,raye sane..rye sini walaupn dok kena heret kaki sana sini..pepagi raye sume bwat rutin biase..solat.then sume g kubur...area kubur arwah tokwan sume org2 yang baru mninggal...so area situ je yg penuh dgan org yg bpusu pusu ziarah kubur keluarga masing2..sebak bile kenang tokwan yang salu ade tiap ari rye..dri kecik kowt dok ngusung aku g mane2..selen dari area kubur arwah tokwan ,semak samun sampai lutut..kubur tak terpelihare..sampai x nmpak name yg tetulis kt batu nisan...ade yang batu nisan da patah 2 la..retak la...mcm2...sebab aku sayang sangat..tiap ari bile tok soh g kedai msti aku singgah kat kubur arwah....sagat2 rase khilangan walaupn hampir setaun arwah pergi..tiap tiap taon mesti kalut klua cri bju raye die..3 0ct 10 ni ade knduri tahlil sblm opn house rye kt umah aku...disebabkan aku ni cucu sulong arwah sanggup benti keje sebab nk jge aku..aku sangat beruntung sebab jd cucu sulong...ape yang aku sebut msti dpt..sampai la aku besa..kalo aku tpon bgtaw kate aku nk blek ,ari2 tpon walaupon aku da bgtaw bile aku nk balek...stat aku nek bas die da stat kete tggu aku kt stesen bas...die tanak aku tggu die..bialah die tggu biapon lame..sanggup x g keje sbb nk amek aku..lg2 kalo aku nek bas malam...die tido dlm kete sbb aku smapi pkl3 or 4 pg...skarg ni die da tade..so tade jgak la org yang tggu aku smpai cm2 skali...kalo blek ngan fmili msti die ta tido tggu kitowg..bilik terang benderang sampai kitorg balek...pastu baru die tido..walaupon die kuat membebel tapi semue yg die ckp betol...memandangkan kg bapak aku dekat slalu gak aku g lpak2 ngan famili beleh bpk..bru lpak kejap da tpon aku soh balek..pdahal kalo balek bkan buat pape pon...die nak aku slalu kt dpn mate die...die la salah satu orang yg paling aku sayang dlam dunie ni..semoge allah mencucuri rahmat ke atas rohnye..amin...

No comments:

Post a Comment